BLEYS BAKVERK

Hallongrottor
Alltså hallongrottor måste ju ändå vara småkakornas småkaka. Vilken klassiker! Eller vad säger ni? Jag verkligen älskar småkakor men har inte alls bakat det så mycket faktiskt. Tycker det är ganska svårt att få till dem bra. Antingen blir det undergräddade och mjuka, andra gånger blir de övergräddade och knalliga, vissa flyter ut och tappar formen medan kakor som ska flyta ut inte rör sig det minsta. Försöker ibland baka efter mormor recept på småkakor här hemma men tycker liksom aldrig det blir riktigt samma som hennes. MEN när jag tycker något är klurigt vill jag träna på det tills jag lyckas så försöker nu lära mig att bemästra småkakskonsten. Tycker att de här hallongrottorna blev riktigt goda! Nästan lite undergräddade men det kan ni ju bara lösa genom att ha lite bättre tålamod än mig och inte ta ut dem för tidigt:)
Sylten köpte jag på Nora gård på Värmdö och formen som jag gräddat kakorna i kommer från pufz.se.
Hallongrottor
ca 50 kakor
350 g vetemjöl
100 g maizena
4 tsk vaniljsocker
75 g florsocker
1 tsk bakpulver
340 g smör
150 g hallonsylt
1. Sätt ugnen på 180 grader
2. Blanda alla torra ingredienser och sikta ut på bakbordet.
3. Blanda ihop det rumsvarma smöret med de torra ingredienserna precis tills degen går ihop
4. Rulla degen till två längder och dela i bitar som väger ca 16 g
5. Rulla till en kula och lägg i en form
6. Tryck ner t.ex skaftet på en träslev eller något annat runt som gör ett lagom stort hål i varje kaka. 7. Fyll med en liten klick hallonsylt
8. Grädda i ca 15 min eller tills kakorna fått fin färg. De ska inte se för bleka ut