BLEYS BAKVERK

Brun kaka ála Signe

Nu sitter jag mitt uppe i redigeringen av det sista på min dokumentär innan slutinlämningen nästa vecka. Sen blir det ett långt jullov innan praktiken drar igång i vår. Längtar! Kommer vara på SVT Barn vilket känns så kul!! Först på en dramaserie och sen på lilla Sportspegeln vilket verkligen är en drömplats för mig :)

Om en vecka bär det av till Norrköping och kommer försöka hålla mig isolerad här hemma tills dess. Kanske blir lite extra mycket bakning i en vecka nu då. Receptet på den här mjuka pepparkakan hittade jag i mormors receptsamling. Signe var hennes syster som hon i sin tur måste ha fått reeptet ifrån. Den blev verkligen supergod. 

Brun kaka ála Signe

150 g smör

3 dl = 270 g socker

2 ägg

6 dl = 360 g mjöl

2,5 tsk bikarbonat

0,5 tsk kardemummakärnor

2 tsk kanel

2 tsk malda nejlikor eller ingefära

3 dl grädde

1.      Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form som rymmer ca två liter.

2.      Smält margarinet och låt svalna

3.      Vispa ägg och socker pösigt

4.      Blanda mjöl med bikarbonat och kryddor

5.      Vänd ner mjölblandningen, smöret och grädden pö om pö i äggvispet.

6.      Häll upp i formen och grädda ca 45-55 min. Känn med en sticka när den är klar, Stickan ska vara torr.

Frosting

100 g smör, rumsvarmt

200 g Creme cheese, rumsvarm

200 g florsocker

1 tsk vaniljsocker

100 g (1 dl) grädde

zest från 1 apelsin

  1. Vispa smöret vitt

  2. Tillsätt creme cheese och vaniljsocker och vispa så det går ihop

  3. Sikta ner florsockret lite i taget och vispa till en slät kräm

  4. Tillsätt slutligen grädde och apelsinzest och vispa fluffigt

  5. Bred ut frostingen på kakan och pudra med lite kanel